Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home3/azizihon/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 204
.......
.......
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران « عزیزی هنر »، نمایشگاه آثار خوشنویسی دکتر علی اصغر رسولی با حضور اساتید محمد علی سبزه کار، محمد حیدری، رسول مرادی و مجتبی سبزه، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار و معاونین، ریاست اداره آموزش و پرورش، اعضای شورای اسلامی، ریاست اداره میراث فرهنگی شهرستان نیریز، شهردار و معاون شهردار شهرستان خاتم، ریاست اداره آموزش و پرورش آباده و جمع کثیری از علاقمندان به هنر از نی ریز و شهر های مختلف استان فارس و استان های همجوار در روز 10 مردادماه 1398 در شهرستان نیریز افتتاح شد.
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ابتدا با حضور اساتید .....
.......
ادامه مطلب
......
......
ادامه مطلب
]]>.......
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران " عزیزی هنر "، چهرههای ماندگار عنوان برنامهای است که توسط دکتر محمود اسعدی تهیه و ارائه شد. پیشتر، برنامهٔ تلویزیونیای به همین نام تهیه و از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران به مدت ۱۴ ماه هر هفته پخش میشد. بیش از ۱۰۰ شخصیت علمی، فرهنگی و هنری در این مجموعهٔ تلویزیونی از سال ۱۳۷۲ معرفی شدند.
بعدها، بهمنظور تجلیل از آنها، طرحی تنظیم شد تا طی جشنوارهای برگزار شود. . . .
.......
ادامه ی مطلب
]]>سرای عامری ها از قدیمی ترین و بزرگترین خانه های شهر کاشان است که پیش از زلزلۀ ۱۱۹۲ ه ق (مقارن با حکومت کریمخان زند) یا زلزلۀ سال۱۲۶۰ ه ق (مقارن با حکومت محمد شاه قاجار) بنیان نهاده شده است. اما از آنجا که دیگر خانههای نزدیک به این خانه متعلق به قرن ۱۳ ه. ق هستند، میتوان حدس زد که زلزلهای که این خانه از سرگذرانده، همان زلزلۀ ۱۲۶۰ ه. ق است و دورۀ رونق و احیای مجدد این خانه مربوط به بعد از آن و دورۀ قاجار است.
بنابراین با تعیین قدمت بقایای پیش از زلزله میتوان قدمت این خانه یا خانهای که پیش از آن در محل این خانه بوده است را مشخص کرد، اما تا پیش از آن تاریخ، ساخت خانههای مجاور و شباهتهای موجود بین این خانه و آنها، نسبت تاریخ ساخت خانه به دوران قاجار را منطقی و مستدل مینماید. به تعبیر دیگر خانۀ عامریها به عنوان نمونهای از میراث این خاندان و نمایندۀ آبادیهای ایشان در این منطقه است و چنین خانهای شایسته و متناسب با عظمت و اصالت این خاندان در منطقه است. خصوصاً که در دهههای اخیر ایشان از ملاکان بزرگ منطقه نیز به شمار میآمدند که ثروت خویش را در آخرین محل سکونتشان پیش از پایتختنشینی، یعنی محلۀ اعیان نشین کاشان، گردآوردهاند.
بنابراین خانۀ عامریها را نباید تنها به واسطۀ شهرت آن به عنوان بزرگترین خانۀ شهر کاشان و یا یکی از زیباترین خانههای قدیمی آن شناخت، بلکه باید آن را میراثی گرانبها و نمایندۀ بزرگی و جلادت این خاندان در منطقه و قطعهای ارزشمند و نمایندهای شایسته از عمارات ایشان در حاشیۀ کویر ایران دانست.
جاذبههای بنا
سرای عامریها دارای دو حیاط مستقل از هم برای دو بخش اندرونی و بیرونی است. حیاط روبازی به عنوان بهاربند نیز در این خانه وجود دارد. ویژگی بارز این بنا، وسیع بودن هر دو حیاط و همینطور مجلل بودن فضاها و تزئینات این خانه است.
اتاقهای این مجموعه نیز، دارای کیفیت فضایی و زیستی عالی، هستند و تلاش شده سطح مطلوبی از خدمات در این اتاقها به مهمانان ،عرضه شود.
حیاط بیرونی ابراهیم خلیل خان، نخستین فضایی است که مهمانان پس از پذیرش به آن وارد میشوند. در پیرامون این حیاط که در حدود ۱۱۵ مترمربع مساحت دارد غرفهها و فروشگاههایی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این غرفهها، نمازخانهها، چایخانه و کافه تریا، آرایشگاه، و شیرینیپزیکه انواع شیرینی های سنتی محلی را ارائه می کند، نیز در این حیاط قرار گرفته است.
واحدهای تجاری این حیاط به کاربریهایی از قبیل بانک و امور ارزی و عرضۀ صنایع دستی، شیرینی و خشکبار، فرش، بافتههای کاشان، جواهرات، و موارد مشابه مناسب دیگری اختصاص خواهد یافت که علاوه بر تأمین نیازهای احتمالی مهمانان به معرفی و فروش محصولات کاشان نیز کمک کند و برای اهالی شهر و ادارهکنندگان سرا نیز سودمند باشد.
رستوران
تالار آیینه که از زیباترین فضاهای مجموعه میباشد به رستوران تبدیل شده است. این فضا، به عنوان رستوران اصلی هتل، پتانسیل پذیرایی از میهمانان مقیم و غیرمقیم را با حفظ استانداردهای بینالمللی داراست. منوی متنوع این رستوران شامل غذاهای اصیل شهر کاشان و ترکیبی از غذاهای بینالمللی نام آشنا است که با بهرهگیری از حرفهایترین سرآشپزها تهیه و طبخ میشود.
حوضخانههای حیاط بیرونی و اندرونی که از مکانهای عمومی سرای عامری است، برای گردهمآیی میهمانان، فضای مناسبی است و امکانات لازم برای پذیرایی را نیز داراست. این حوضخانهها که هم در عرصه خصوصی و در عمومی مجموعه قرار دارد، مورد استفاده میهمانان ساکن و غیر ساکن هتل خواهد بود.
سالن کنفرانس و نگارخانه
سالن همایشهای سرای عامریها با ظرفیت ۹۰ نفر، امکان برپایی مراسمهای متفاوتی را دارد که با دسترسی مستقل از حیاط ورودی و کوچه برای استفاده مستقل از هتل بدون اخلال در آرامش میهمانان مقیم طراحی شده است. در سرسرای تالار نیز فضایی اختصاصی برای برگزاری نمایشگاههای هنری و گالریهای متنوع فراهم شده است.
آدرس سایت : http://sarayeameriha.com/
........
ادامه مطلب
.....
داستان تاریخی سنگ قبر ناصرالدین شاه
ناصرالدین شاه همان گونه که در زنده بودن خود باعث دردسر مردم بود، مردن او نیز مصیبت دیگری را بر مردم تحمیل کرد. سنگ قبر ناصرالدین شاه هم دردسرهای عجیبی برای مردم در پی داشت.
ناصرالدین شاه در آستانه پنجاهمین سال تاج گذاری خود در سال 1275 ه .ش به دست میرزارضای كرمانی از پیروان سیدجمال الدین اسدآبادی و به تحریك وی در حرم شاه عبدالعظیم در شهرری ترور شد و از آن پس تهرانیان قدیم به ناصرالدین شاه لقب شاه شهید را دادند. تا مدتها كالبد ناصرالدینشاه در تكیه دولت نگهداری شد و سپس در سالروز مرگش با اجازه علما و به دستور امینالدوله (صدراعظم وقت) در آرامگاه دایمی خود در كنار مرقد حضرت عبدالعظیم به خاك سپرده شد اما این پایان ماجرا نبود.
از آنجا كه شاهزادگان و درباریان قاجاری نتوانسته بودند آرامگاهی اختصاصی برای شاه شهید! بنا كنند، به یكی از استادان برجسته سنگتراشی آن زمان بهنام استاد حسین حجار (حجارباشی) در یزد دستوری مبنی بر ساخت سنگ قبری برای ناصرالدینشاه دادند.
استاد حسین حجارباشی چهار سال زمان برای ساخت سنگ قبر ناصرالدین شاه كرد. وی از یك تكه سنگ مرمر سبز با حجاری خارقالعادهاش، تمثالی از شاه را حك كرد و نهایت ظرافت و زیبایی را در آن سنگ قبر به كار برد و دورتادور آن نیز، شعری 12بیتی در سوگ او حك كرد. این حجاری از شاهكارهای دوران قجر محسوب میشود كه تا به امروز كسی نظیرش را ندیده است.
سنگ قبر ناصرالدین شاه با مرارت و زحمت فراوان توسط مردم از یزد به تهران منتقل شد. در هر آبادی، حاكم نایبالحكومه، كدخدا و اعیان مجبور بودند كه در مسیر سنگ صف بكشند و كشاورزان هر آبادی سنگ را با غلتاندن آن روی تیرهای چوبی، به سمت تهران حمل میكردند. گفتهها حاكی از آن است كه به دلیل وزن سنگین این سنگ، تحمل آن برای افراد بسیار سخت بود تا آنجا كه بین 30تا 50 نفر از مردان بهدلیل فشار سنگ، كشته شدند.
جعفر شهری، مورخ معاصر، سنگ قبر ناصرالدین شاه را اینگونه توصیف كرده است: «سنگ مرمر یكتكه در دو متر طول و یك متر و یك چارك (25 سانتیمتر) عرض و چهار وجب ضخامت سوای زیرپایه یك پارچه بزرگتر از رویی به امضای عمل استاد حسین حجارباشی با زیور و زوایا و با حاشیه از مروارید، پرزحمتترین، دقیقترین و هنرمندانهترین حجاری است كه چهار سال پیوسته صرف آن شده است.» بعد از اتمام ساخت سنگ قبر ناصرالدین شاه، مظفرالدینشاه به استاد حسین، صدتومان دستمزد داد كه این رقم ناچیز برای آن كار سخت و دشوار برای این سنگتراش چنان توهینآمیز بود كه وی از شدت رنج و اندوه بیمار شد و درگذشت.
سنگ مرمر روی قبر ناصر الدین شاه،واقع در جوار حرم حضرت عبد العظیم،هنوز ارزش خود را از دست نداده است.پنجاهسال قبل این سنگ را، که تصویر ناصر الدین شاه روی آن نقش میباشد و برجستگی این تصویر و شباهت به قیافه ی اصلی ناصر الدین شاه معرف هنرمندی سنگتراش یا مجسمهساز ایرانی هشتادسال قبل میباشد، دوازدههزار تومان از طرف موزه لوور پاریس خریداری میشد،ولی از فروش آن،از طرف ورثه،خودداری شد. روی قبور سایر پادشاهان قاجار،که در عتبات و حرم حضرت معصومه در قم مدفون میباشند،سنگ قبر با تصاویر برجسته ی صاحب قبر دیده نمیشود.
آخر و عاقبت سنگ قبر ناصرالدین شاه
با این که در روزگار سلطنت رضا شاه بسیاری از یادگارهای عصر قجر از میان رفت و آثارشان از صفحه گیتی محو و ناپدید شد و یا این که در نگهداری آن ها نشانی از رغبت نبود اما این سنگ بی کم و کاست از آن دوران جان سالم بدر برد.
در دوران پادشاهی محمد رضا پهلوی هم تغییری نکرد تا این که انقلاب اسلامی رخ داد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دیگر خبری از سنگ قبر ناصرالدینشاه نشد تا آنجا كه همگان بر این باور بودند كه این سنگ، از بین رفته است.
نخستین سال های پس از انقلاب بسرعت گذشت بی آن که اثری از این سنگ و قبر ناصرالدین شاه دیده شود البته کسی هم دلش بدان تنگ نشده بود اما با فرو نشستن التهاب اولیه انقلاب رفته رفته پرسش هایی در ذهن و کلام مردم پیدا شد تا اینكه در اوایل دهه 70 كه كاخ – موزه گلستان بازگشایی شد، این سنگ قبر بعد از گذشت سالها در معرض دید عموم قرار گرفت.
منابع:
روزنامه شرق
داریوش شهبازی
نشریه خواندنیها،شماره 45،سال 9431،ص 92
tebyan.net
منبع متن بالا « سایت بیتوته » : http://www.beytoote.com/art/negah-gozashte/headaches2-tombstone.html
......
ادامه مطلب
]]>.....
مسجد شیخ لطف الله، از شاهکارهای دوران صفوی است که ساخت آن از سال ۱۶۰۳ شروع و در سال ۱۶۱۹ به پایان رسید. این مسجد که در شهر زیبای اصفهان واقع شده، به دستور شاه عباس اول و به دست معمار زبردست محمدرضا اصفهانی ساخته شده است .
این مکان مذهبی که برای تجلیل از شیخ لطف الله المیسی بنا شده است، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب میکند و تمامی بینندگان این اثر را وادار به تحسین هنرمندانی میکند که در ساخت آن دخیل بودهاند. این مسجد که شاهکاری از معماری و کاشیکاری در قرن یازدهم است بدون شک از جاذبههای گردشگری اصفهان است که باید از آن دیدن کنید. . . . .
.......
ادامه ی مطلب
......
مسجد آقابزرگ کاشان یا همان مسجد و مدرسه آقابزرگ یكی از باشكوه ترین و زیباترین مساجد دوره قاجار در ایران به شمار می آید که در خیابان فاضل نراقی کاشان واقع شده است. تاریخ آغاز ساخت این بنای قاجاری به سال 1258 هـ.ق و پایان ساخت آن 1265 هـ.ق (به مدت هشت سال) می باشد مدرسه و مسجد آقا بزرگ با سرمایه شخصی حاج محمد تقی خانبان جهت استفاده نماز جماعت و درس بنا شده است. این مدرسه به سبک مدارس چهارباغ و صدر اصفهان ساخته شده است.
معماری مسجد و مدرسه آقابزرگ :
مسجد و مدرسه آقا بزرگ دارای سردر زیبایی است كه سقف آن با مقرنس های معلق گچی و نقاشی تزئین یافته و دیوارهای جلوخان از كتیبه بالای سردر تا كف تختگاه های طرفین درگاه با كاشی های خشتی الوان پوشیده شده است. هیئت اصلی بنا و گنبد و بارگاه با شكوه آن به واسطه عظمت ساختمان و طرح عالی و نقشه بی نظیر به خصوص دقایق و فنون معماری اصیل ایرانی كه در آن بكار برده شده، یكی از بناهای مهم ایرانی اسلامی بشمار می رود.
روی درب ورودی تعدادی میخ در آن به کار رفته شده که تعداد آنها در دولنگه درب دقیقا 6666 عدد به تعداد آیات قرآن کریم می باشد. استفاده از این میخ ها دوعلت دارد :
1- در قدیم هنگام هجوم اقوام مهاجم، مردم داخل مسجد پناه می گرفته اند، استفاده از این میخ ها داخل در باعث می شود تا در استحکام فوق العاده ای یافته و شخص مهاجم از بیرون به هیچ وجه نتواند با تبر در را خُرد کند.
2- علتی که باعث شده بعد از 180 سال در هنوز اینقدر سالم بماند این است که میخ بعد از مدتی داخل چوب زنگ می زند و حالت تُردی به چوی می دهد که موریانه از آن خوشش نمی آید و به آن کاری ندارد.
در قسمت ابتدایی مسجد و مدرسه آقا بزرگ به دو سکو در دو طرف بنا برمی خوریم به نام پیرنشین، علت تعبیه این سکوها هم این بوده است که اشخاصی که از کوچه عبور می کنند اگر باری بر دوش دارند برای رفع خستگی بار خود را روی این سکوها قرارداده و استراحت کنند پس از ورود به محوطه مدرسه، دو صحن فوقانی و تحتانی و حجره های محل سکونت طلاب و گنبد آجری با شکوه و گلدسته های دو طرف آن خود نمایی می کند. پس ازهشتی با عبور از دو دالان مسقف عریض، به صحن مدرسه دست می یابیم که در میان این دو راهرو، دو شبستان وسیع زمستانی و تابستانی در دو طبقه قرار دارد. در قسمت سر درب، چهار بالاخانه ساخته شده است که در طرفین سر درب دو بادگیر مشاهده می شود که این بادگیرها با هدایت هوای مطبوع به شبستان تحتانی (تابستانی) و به زیرزمینی که شبستان ها قرار دارد، تابستان گرم کویر را بر ساکنان این بنا قابل تحمل و دلپذیر می سازد.
علاوه بر این دو حیاط خلوت، آب انبار بزرگ، شبستان دیگری در پشت گنبد، ساختمان مسجدی که در جنب گنبد واقع است و محراب کاشی کاری واقع در شبستان جنب گنبد که در حقیقت مجموعه ای است از هنرهای کاشی کاری، گچ بری، کتیبه نویسی، مقرنس کاری ونقاشی، از جمله متعلقات این بنای عظیم است. مسجد و مدرسه آقا بزرگ؛ کاشان مسجد آقابزرگ از نظر پلان جزو مساجدی است كه دارای سه شبستان می باشد و نكته مهم و قابل توجه در این محل تلفیق مسجد و مدرسه است.
تمامی مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان از جمله گنبد که جزو بزرگترین گنبدهای آجری است با آجر ساخته شده و تزئینات بکار رفته در این بنا عبارت است از : کاشی کاری، آجرکاری، کتیبه های نفیس گچی و کاشی، مقرنس کاری، خطاطی ثلث و نستعلیق و نقاشی و..
وجه تسمیه جالب مسجدآقابزرگ کاشان :
مجتهد بزرگ کاشان ملا محمد مهدی نراقی (ملا محمد بن ابیذر) فرزند آخرش موقعی به دنیا می آید که خودش فوت می کند، بنا به رسم آنزمان نام پدر را بر فرزند می گذارند و پس از مدتی فرزند هم مجتهد می شود و مردم کاشان به دلیل این تشابه اسمی به پدر “آقا بزرگ” و به فرزند “آقا کوچک” می گویند . محمد شاه قاجار در راه سفر به اصفهان چند روزی در کاشان اقامت و طی آن با علمای شهر و از جمله با ملامحمد مهدی (آقا کوچک) ملاقات می کند، متوجه می شود که ایشان از لحاظ علمی بسیار بالا هستند، به مردم کاشان امر می کند از این به بعد به ایشان هم آقا بزرگ بگویند و به حاج محمد تقی خانبان (حاکم وقت شهر) هم دستور می دهد تا این مسجد و مدرسه را برای ایشان بنا کرده و دختر خود را به عقد ایشان درآورند.
در جلسه ای که شاه و علما داشتند شاه پس از دیدن مقام علمی ملامحمد مهدی از ایشان و علما خواست تا از او درخواستی داشته باشند. ملا محمد مهدی می گوید پشه ها را از ما دور کن! شاه گفت درخواستی از من بکنید که بتوانم آن را اجابت کنم. من از انجام این کار عاجزم، گفتند برای ما رعیت ها مسجدی بنا کنید تا در آن نماز بخوانیم و شاه آنگونه که شرحش رفت این درخواست را اجابت کرد.
پیشنهاد ویژه
در قسمت شمالی مسجد و مدرسه آقابزرگ، بقعه ای معروف به خواجه تاج الدین قرار دارد اصل این بنا مربوط به قرن ششم است علاقمندان می توانند از بقعه خواجه تاج الدین هم دیدن کنند.
منبع متن بالا : http://www.makanbin.com/isfahan/?place=%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%86
...........
این بنا در خیابان فاضل نراقی کاشان واقع شده است. این مسجد و مدرسه در محدوده تاریخی و بافت کهن شهر، مجاور بقعه خواجه تاجالدین و در محلهای به همین نام بنا گردیده و در خیابان آقابزرگ، منشعب ازخیابان فاضل نراقی واقع است و از نظر استواری هنوز وضع مطلوبی دارد.
......
ادامه ی مطلب
]]>.....
.....
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران " عزیزی هنر "، تکیه ی بختیاریها در آرامستان قدیمی و تاریخی اصفهان "تخت فولاد" واقع شده است.
بخش عمده ای از فضای تکیه میرفندرسکی در مجموعه ی بزرگ آرامستان تخت فولاد اصفهان به آرامگاه خوانین بختیاری اختصاص دارد (از جمله این آرامگاه ها، آرامگاه خاندان سردار اسعد بختیاری است)؛ این بخش به نام تکیه بختیاری ها شهرت دارد.
تصویر سنگ مزار چند تن از این بزرگان و مشاهیر این کشور اسلامی تقدیم عزیزان و همراهان این سایت می گردد
امیر الامراء حسینقلی خان ایلخانی بختیاری
اسفندیار خان " سردار اسعد اول " فرزند حسینقلی خان ایلخانی بختیاری
حاج علی قلی خان "سردار اسعد دوم " فرزند حسینقلی خان ایلخانی بختیاری
جعفر قلی خان : سردار اسعد سوم " فرزند حاج علی قلی خان سردار اسعد بختیاری
محمد خان اسعد سالار اعظم فرزند حاج علی قلی خان سردار اسعد بختیاری
.......
ادامه ی مطلب
]]>......
گزارش تصویری ویژه ی سایت آثار هنرمندان ایران " عزیزی هنر " از بنای تاریخی " خانه ی بروجردی ها " در شهرستان کاشان تقدیم بینندگان عزیز این سایت می شود .
محله سلطان میر احمد قدمت این خانه عصر قاجاری به 130 سال قبل باز میگردد. خانه بروجردی ها که هم بخش اندرونی و هم بیرونی دارد فاقد گودال باغچه است. این بنا در سه طبقه و به صورت چهار طرف ساخت، اطراف حیاط های اندرونی و بیرونی بنا گردیده است. این خانه بیشتر فضاهای معماری که در خانه های قدیمی کاشان یافت میشود را دارا می باشد. از جمله دو سرداب، سرپوشیده، شاه نشین، پنج دری، مهتابی، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، ایوان زمستانی. ویژگی بارز این بنا سرپوشیده آن است که در کل شهر کاشان منحصر به فرد و استثنائی است. حیاط اصلی بیش از 620 متر مربع و یکی از سه حیاط یا اندرونی آن بیش از 630 متر مربع مساحت دارد. تزئینات ایوان تابستانی بنا در کاشان منحصر به فرد است و نقاشی های بی نظیری در سرپوشیده به چشم میخورد.....
......
ادامه ی مطلب
]]>