برگزاری اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی هنر خوشنویسی در دانشگاه آزاد خوراسگان(اصفهان)
...............................................................
...............................................................
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران "عزیزی هنر هنر " ، به منظور تکریم هنر ، آگاهی پژوهشگرانه از سرمایه های تاریخ هنر ایران و آشنایی با امتیارات و ویژگی های هنر اصیل خوشنویسی ، اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی هنر خوشنویسی در محل مرکز همایش های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ( اصفهان ) برگزار شد .
در این جلسه که جمعی از خوشنویسان استان حضور داشتند استاد علی فرزانه از خوشنویسان برجسته استان اصفهان و کشور طی سخنانی حاصل پژوهش های خویش را ارائه کرد وی در خصوص خوشنویسان دوران معاصرگفت : با آنکه تعداد آنان در مقایسه با دوره های دیگر بیشتر شده است و به ظاهر نسبت به چاپ و انتشار آثار قدما اهتمام لازم را داشته اند ، ولی در خصوص مطالعه و تحقیق در مورد خطوط قدما و نیز شهامت بررسی آثار دیگران اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است ، وی با اشاره به سلوک هنری خود در زمینه خوشنویسی گفت : صداقت جوهره ی حرکت در فرد خوشنویس است و آنچه انسانها را متعالی می کند صداقت در گفتار ، رفتار و اعمال است .وی تلمذ در محضر استاد را برای هر هنرجویی ضروری خواندو تصریح کرد: کسانی هستند که بیست سال مشق می کنند اما تحولی در آنها رخ نمی دهد چرا درک محضر استاد نکرده اند .
استاد علی فرزانه با اشاره به اجتهاد هنری و رساله های ارزشمندی که در این خصوص نوشته شده است گفت : با این حال این مجموعه ها به طور پراکنده انتشار می یابد و هنوز سازمان یافته نیست ، ما باید توجه داشته باشیم که خوشنویسی را به عنوان یک علم و با هدفمندی یاد بگیریم .
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در قدیم استادان گذشته خود را ملزم به ارائه رساله می دانستند تاکیدکرد : اجتهاد هنری امری تعریف شده در هنرمندان گذشته بود و همه برای رسیدن به آن مجدانه تلاش می کردند .
...............................................................
...............................................................
ایشان افزود هم اکنون شصت سال از پیشینه انجمن خوشنویسان می گذرد باید توجه داشته باشید کار خوشنویسی ابتدا از تحقیق آغاز می شود و با تحقیق باید ادامه یابد ، باید حرکات و فنون را از کسانی که قبلاً این راه را رفته اند یاد گرفت باید از تفریحات و برخی تعلقات عبور کنیم ، خوشنویسی راز و نیاز و سیر و سلوک الی الله است پای بندی به اخلاق و منش های اسلامی درآن مستتر است .
وی تصریح کرد : هنرمندان باید دلهایشان از کینه مبری باشد و خط را نردبان کمال تلقی کنند تا آثارشان جاودانه بماند .
وی افزود : در اواخر دوره صفوی نسخ و شکسته به اوج رسید و در این مقطع زمانی نیریزی و درویش عبدالمجید طالقانی شاهکار کرده اند و به نظر خیلی از صاحب نظران درویش کاری کرد که دست هیچ بشری به آن نمی رسد .استاد فرزانه نقطه عطف خط نستعلیق را دوره قاجاریه دانست و گفت : میرزا غلامرضا اصفهانی ، میرزا کاظم تهرانی، میرحسین ، محمدرضا کلهر و عماد الکتاب السیفی افرادی هستند که در این دوره خط نستعلیق را رواج و شاهکارهای هنری را ماهرانه خلق کردند .
ایشان در نشست سبک خوشنویسان دوره قاجار را به سه شیوه تقسیم کرد و در مورد هر یک توضیح داد .
............................................................
ارسال خبر از : جناب آقای منصور حسن زاده خبرنگار خبرگزاری آنا و مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
.......................................................
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمائید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید