استاد احمد آریا منش در روزهای پایانی سال 1392 باز هم برای هنر این کشور اسلامی افتخار آفرینی کرد
فروش 48 میلیونی نمایشگاه استاد احمد آریامنش درشب نخست نمایشگاه زیر چرخ کبود
بازدید مدیرکل مرکزهنرهای تجسمی از نمایشگاه استاد احمد آریامنش
............
............
.......
گالری ساربان از روز جمعه 2 اسفند ماه به مدت 18 روز میزبان دوازدهمین نمایشگاه انفرادی احمد آریامنش شد. آریامنش در این نمایشگاه مجموعه ای ازجدیدترین نقاشی خط هایش را با عنوان ˝زیر چرخ کبود˝ به نمایش گذاشت. درشب نخست این نمایشگاه 4 اثر 12 میلیونی به فروش رفت.
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران -عزیزی هنر- گالری ساربان روز جمعه 2 اسفندماه روز شلوغی را پشت سر گذاشت دراین روز جدیدترین نقاشی خط های احمد آریامنش برروی دیوار رفت و با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد. آریا منش دراین نمایشگاه که عنوان آن زیرچرخ کبود برگرفته از بیتی ازحافظ شیرازی است مجموعه 15 نقاشی خط را در ابعاد 120 در 120 به نمایش گذاشت. بوم های بزرگ و خوش رنگی که خط ها و رنگ چنان در آن با هم آمیخته بودند که ببننده از آن ها حظ بصری می برد.
ازدیدگاه آریامنش مربع کامل ترین و مستحکم ترین فرم موجود است و نقطه نیز که اساس خط فارسی را تشکیل می دهد به فرم مربع است. در مربع های بزرگ آریامنش شاهد چرخش قلم و حالت های دوارهستیم که گاه می تواند حتی این دایره ها مخاطب را با حرکت رنگ به رنگ فصول، حرکت زمین همسو کند.
آثارنمایشگاه اخیر آریامنش را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛ آثاری که بر روی سیاه و آثاری که بر روی بوم سفید خلق شده اند. بوم های سفید آریامنش چشم نوازترهستند و فضاهای سفید به مخاطب فرصت جدیدی را می دهد که همراه پیچ و تاب های قلم آریامنش حرکت کند. با این که آثار این نمایشگاه در ادامه منطقی آثار دوره های گذشته آریامنش خلق شده اند؛ اما دراین نمایشگاه برخلاف آثار پیشین آریامنش خط هویت خاصی پیدا می کند و بیش ازهر چیزی آریامنش به فرم و هندسه خط می پردازد. آریامنش درآثاراین مجموعه بیش ازهرچیزعلاقمند است که مخاطب از تماشای آثارلذت ببرد و قصد ندارد که معنای خاصی را به مخاطب القاء کند و او درگیر مفهوم بکند. ( آثار این نمایشگاه در ادامه منطقی آثار دوره های گذشته آریامنش خلق شده اند. در این آثار آریامنش، خط هویت خاص تری پیدا می کند و در پس تعقل در محتوا به فرم و هندسه خط نیز می پردازد. آریامنش درآثار این مجموعه علاقمند است که مخاطب از تماشای آثارلذت برده و درگیر معنا و حس نهفته زمان خلق اثر باشد .)
احمد آریامنش با بیان این مطلب که آثار این مجموعه را در یک سال اخیر خلق کرده است؛ گفت: متاسفانه اتفاقی که این روزها در نقاشی خط شاهد آن هستیم عدم توجه به مفهوم و کانسپت است و بیشتر هنرمندان این عرصه تنها به خلق آثار تزئینی روی آورده اند و دراین آثار بیشترتکنیک خودنمایی می کند. از این رو تصمیم گرفتم دراین مجموعه دغدغه های شخصی خودم را به نمایش بگذارم و در واقع زیر چرخ کبود نمادی از چیزهایی است که در برخی موارد ازچشم ما پنهان می مانند.
احمد آریامنش گفت:گاهی عمیق ترین معناها از دل ساده ترین حالات و لحظه های آدمی بیدار می شود. در واقع برای زندگی زیبا، زندگی کردن را می آموزد. این گونه بود که برآن شدم تا درانتقال تجربه درونی خود به واپسین گفت و گوی خویش رجوع کنم، چرا که تجربه ای باطنی درمن خبر از دنیایی می داد که با پای خرد ورزی و منطق نمی توان بسیار ساده به آن راه پیدا کرد. با خلق این لحظه ها بود که توانستم به وجود رازهایی که درآفرینش است، اعتراف کنم.
او ادامه داد:جست و جوی ناتمامم، مرا به چشم اندازی کشاند تا با مقوله های تصویری به حقیقت "کارما" که در بطن زندگی آدمی وجود دارد برسم.حقیقتی که می خواهد برترازفلسفه به زندگی آدمی جهت دهد و درپی چرخش دوار حقیقت "کارما" ما به اشتراک حقایق،زشتی ها و زیبایی های دنیای خویش مینشینیم و می بینیم درآفرینش نتیجه اعمال هر انسانی به او بازمی گردد و تمام مقوله های زیبایی،زشتی، خوبی و بدی بازخورد رفتار خود ماست و این مهم را به وضوح می توان در چرخه زندگی شاهد بود. او افزود: طرح اندازی این ایده بیانگر دنیایی مدور در یک نماد منفرد است که با سخن و زبان تفاوت دارد.آن چه در این نمایشگاه شاهد آن خواهیم بود، نیم نگاهی است به واقعیت های زندگی که زیر چرخ کبود آفرینش پنهان مانده است.
حبیب صادقی درباره آثار احمد آریامنش گفت: من، احمد آریامنش را از زمان برپایی 3 نمایشگاه اخیرش می شناسم و از آن زمان تاکنون آثارش را دنبال کرده ام و دراین مدت او را هنرمند جدی و دقیقی شناختم که در کارش تداوم دارد و در هر نمایشگاه یکی از ایده های جدیدش را به نمایش می گذارد. او افزود: آریامنش با تسلطی که بر روی خوشنویسی دارد و با ابداعاتی که درعرصه خط داشته است به خوبی توانسته در آثارش پلی میان خوشنویسی و نقاشی بزند و آثارش گاه با یک اثر نقاشی برابری می کند و از نقاش خط فاصله می گیرد.
این نقاش پیشکسوت ادامه داد: درآثاراین دوره آریامنش شاهد اتفاقات خاصی درفرم وساختارهستیم و به نظرمن اگر آریامنش با همین ساختار کارش را ادامه بدهد، می تواند پیوند عمیقی میان سنت و مدرنیته درآثارش بوجود آورد. نوع رویکرد او نسبت به رنگ نیز موجب می شود که او در آثارش پیوندی عمیق میان سنت های هنری ایرانی بوجود آورد. به گفته صادقی تجربه های آریامنش درنقاشی خط به سمت فلسفه اشراق پیش رفته است و رفتار او با خط بسیار حرفه ای است و درآثارش جلوه های از اندیشه های خودش را به نمایش می گذارد و در پی تقلید یا تاثیر پذیری از سایر هنرمندان این عرصه نیست. به گفته حبیب صادقی؛ آریامنش یکی ازهنرمندان خوب عرصه نقاشی خط ایران محسوب می شود و آثاراو از قابلیت خوبی برخورداراست که این آثار را می توان در نمایشگاه های خارجی نیز به نمایش گذاشت و با این کارسهمی در اعتلای اقتصاد هنر داشت.
عنایت الله نوری هم درباره آریامنش و آثارش گفت: آریامنش هنرمند شوریده ای است که همه هم و غم خود را برای اعتلای نقاشی خط گذاشته است. من برخورد او را با خط بسیارمی پسندم وحرکت خط درآثار او بسیار پرتوان و سریع است و همین موضوع به زیبایی آثار او کمک شایانی کرده است. او با بیان این مطلب که هنر مدرن لزوما در خدمت ادبیات نمی تواند باشد؛ گفت: آریامنش توانایی این را دارد که مثلا با غمزه قلمش اشعار حافظ را بر روی بوم هایش بنویسد اما مخاطب عادت کرده است که در مواجه با چنین آثاری بیشتر درگیر شعر می شود و تا خط و هنرمندان عرصه نقاشی خط از چنین فضایی عامدانه فاصله می گیرند.
به گفته این هنرمند؛ آثار آریامنش بسیارمدرن هستند و من آثار او را بسیار می پسندم و فکر می کنم کمتر کسی باشد از فرم های دوار او خوشش نیاید.
خلیل کویکی مدرس دانشگاه و هنرمند عرصه نقاشی خط گفت: من احمد آریامنش را از10 سال پیش تاکنون می شناسم و دراین مدت همواره آثاراو را دنبال کرده ام. درآثار او شاهد نوعی نوجویی هستیم وبا این که هرنمایشگاه او در ادامه منطقی آثارپیشین است، اما او هرگزدرآثارش خودش را تکرار نمی کند و درهر نمایشگاه مسیر تکامل را طی می کند.
او افزود: آریا منش برخلاف بسیاری از هنرمندان در پی هیاهو نیست و با تجربه ای که پشت سر گذاشته است، ترجیح می دهد که پله پله مسیر ترقی را طی کند. به نظر من مجموعه اخیر آریامنش همچنان قابلیت کار دارد و من ترجیح می دهم او با استمراری که در کارش دارد این مجموعه را تکمیل تر کند.
احمد محمدپورخوشنویس گفت: من 20 سال است که کارهای احمد آریامنش را دنبال می کنم و با جدیدیت و نوجویی که در کارش دارد، در هر دوره ایده خوبی را در آثارش به اجرا رسانده است که کارهای او را از دیگران متمایز می کند. به گفته این خوشنویس درآثار آریامنش؛ شاهد تجربیات درونی شده او هستیم. متاسفانه دردوره اخیر با بسیاری از هنرمندان مواجه می شویم که متاثر از یک هنرمند اثری را خلق می کنند و دراین آثار ردپایی از خود هنرمند به چشم نمی خورد.
او افزود: من سالهاست که درعرصه خط نستعلیق کارمی کنم؛ اما دراین خط نمی توانم سنت شکنی کنم، اما آریامنش با ابداع دو خط سفیر و کرشمه نشان داد که جسارت این را دارد که از فرم قالبی یک خط خارج شود و خطوطی جدیدی را ابداع کند.
کورش قاضی مراد؛ گرافیست درباره آثارآریامنش گفت: من از سال های بسیاردورآثاراحمد آریامنش را دنبال می کنم و من آثار اخیر او را بسیار می پسندم. اما درنمایشگاه اخیر او من بیشتر آثاری را که در زمینه سفید خلق کرده می پسندم و به نظر من به مراتب مدرن تر از آثاری هستند که در زمینه سیاه خلق شده اند. او افزود: نوع برخورد آریامنش در بوم های سفید و بوم های سیاه با خط یکی است و از تکنیک های یکسانی استفاده کرده است، اما چون بوم های سفید فضاهای خالی بیشتری دارد خطوط بهتر خودشان را نشان می دهند. این گرافیست درادامه با اشاره به پالت رنگی آثار احمد آریا منش گفت: رنگ درآثارآریامنش جایگاه ویژه ای دارد و آثاری که درآن ها از رنگ های سبزآبی و سرمه ای به کار رفته شده است به گونه ای در پیوند با سنت های ایرانی است.
حسین زارعی؛ گرافیست و استاد دانشگاه، من همواره آثار احمد آریامنش را دنبال می کنم و در آثار این دوره او شاهد تجربه متفاوتی با رنگ و تکنیک هستیم و با توجه به برخورد آریامنش درمجموعه اخیر، خطوط او بیشتر از جنبه فرم مورد توجه قرار گرفته اند و همین موضوع موجب شده که آثارش به نقاشی بیشترنزدیک شوند و از نقاشی خط فاصله بگیرند. به گفته او همنشینی فرم مربع و دایره موجب همزیستی خوبی در آثار آریا منش شده است و فرم های دوار او از نظر بصری و حرکتی که دارد به جنبه های زیبایی شناسی آثارافزوده است.
احمد آریامنش متولد 1347 همدان است، این هنرمند با بیش از 30 سال سابقه فعالیت حرفهای در زمینه خوشنویسی و نقاشیخط ،هم اکنون مدرس مراکزآموزش عالی و استاد انجمن خویشنوسان می باشد، تألیف کتاب آموزشی خط نستعلیق تحت عنوان (هماهنگی و حسن همجواری در نستعلیق) ،تألیف کتاب آموزش خط کرشمه در سال 1379 و تألیف کتاب آموزش خط سفیر در سال 1389 از جمله فعالیت های این هنرمند محسوب می شود.
آریامنش حضور در بیش از 200 نمایشگاه گروهی و 12 نمایشگاه انفرادی در ایران،روسیه،امارات متحده عربی، الجزایر، قزاقستان، ازبکستان و ... را در کارنامه موفق هنری خود به ثبت رسانده است. نمایشگاه زیر چرخ کبود روز جمعه 2 اسفند ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح و تا 19 اسفند همه روزه بجز سه شنبه ها ادامه دارد. علاقمندان می توانند برای بازدید از این آثار به گالری ساربان واقع در
خیابان شهید بهشتی،خیابان صابونچی(مهناز)،کوچه مهماندوست مراجعه کنند.
............
جهت مشاهده تصاویر زیر با کیفیت مطلوب و بالا روی آنها کلیک نمایید
............
............
استاد احمد آریا منش
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
............
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمایید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید