گزارش جامع و تصویری از مراسم آیین رونمایی چاپی شگرف و شاهوار ازکتاب چارانه های بهارانه ی خیام
با خوشنویسی استاد محمّد حیدری با حضوری پر شور و کم سابقه از اساتید و بزرگان ادب و هنر و مسئولین فرهنگی کشور
"اردیبهشت 1395 "
.......
.......
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران " عزیزی هنر " ، در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1395 مراسم آیین رونمایی چاپی شگرف و شاهوار ازکتاب چارانه های بهارانه ی خیام با خوشنویسی استاد محمّد حیدری و دیباچه ی دکتر میر جلال الدّین کزازی با حضوری پر شور و کم سابقه از اساتید و بزرگان ادب و هنر ، مسئولین فرهنگی کشور و عموم هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار گردید
در این مراسم دکتر حجت الله ایوبی " معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی " ، استاد دکتر میرجلال الدّین کزّازی " چهره ماندگار ادب و فرهنگ ایران " ، استاد یدالله کابلی خوانساری " چهره ماندگار خوشنویسی کشور ، عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران " ، پرفسور افتخار حسین عارف "رئیس موسسه فرهنگی اکو از کشور پاکستان " و استاد محمد حیدری به ایراد سخن پرداختند
این مراسم فاخر همراه بود با دو نوازی ماندگار توسط استاد هادی منتظری و یک اجرای کنسرت توسط گروه «ضرب آوا» به سرپرستی آقای یاسر بیات که حال و هوای خاصی را به این مراسم دادند .
اجرای زیبا و مجری این مراسم را استاد محمود یزدانی عهده دار بودند و در نهایت شور ، عشق و متانت برگزار کردند که واقعا جای بسی تقدیر و تشکر دارد
در پایان این مراسم و پس از رونمایی از این کتاب فاخر و ماندگار توسط چند تن از بزرگان حاضر در این مراسم در صحن و حیات این فرهنگسرا از کلیه حضار پذیرایی به عمل امد
بینندگان عزیز را دعوت می کنیم که گزارش کامل از محتوای مطالب عنوان شده توسط اساتید بزرگ در این مراسم را در ادامه مطالعه بفرمایید
........
دکتر حجت الله ایوبی معاون سینمایی
دکتر حجت الله ایوبی معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اولین سخنران این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضورش در بین اساتید خوشنویسی گفتند خوشحالم امروز به برکت یک یار ، یک دوست ،یک نازنین ، یک استاد فرهیخته ، اندیشمند و متواضع جناب استاد محمد حیدری این وصل حاصل شد و بنده در جمع شما اساتید خوشنویسی هستم
ایشان فرمودند خوشحالم که استاد امیر خانی را در این جمع زیارت می کنم و گفتند موقعی که ما ایران را در ذهنمان مرور می کنیم چند اسم به ذهن انسان میاید و یکی از آن اسامی نام استاد امیر خانی است
وی گفت در محضر استاد کزاری هم سخنرانی سخت است زیرا این کلمات غیر فارسی پشت سر هم کنتور می اندازد و در محضر این استاد بزرگ نمی توان سخن گفت .
دکتر ایووبی فرمودند : خوشحالم این اتفاق بزرگ امروز افتاد و استاد امحمد حیدری حق خیام را ادا کردند ، هم حق استاد حیدری بود که از خیام بنویسند و هم حق خیام بود بازهم به این قلم خوش و زیبای استاد حیدری بزرگ نوشته بشود
دکتر ایوبی در ادامه با بیان خاطره ای که در فرودگاه پاریس برایشان پیش آمده بود ، از عظمت خیام سخن گفتند که در سراسر جهان این شاعر نامی ایران را به نیکی می شناسند
او گفت : در مسکو وقتی سوال پرسیدم در رابطه با خیام ، گفتند حدود 140 ترجمه از خیام در آن کشور موجود است و از رییس جمهور تا مردم عادی در خیابان خیام می خوانند .
ایشان گفت : در کشور های غربی « اروپا ، انگلیس ، فرانسه و ... » رسم نیست که بگویند فلان شاعر چنین گفت و از بعد شاعرانه چیزی را نقل کنند و این مختص فرهنگ و تمدن ما ایرانیهاست که با زبان شعر با هم سخن میگوییم و گفتند: با همه این مطالب که عرض شد بارها بنده از مجریان رادیو و تلوزیون فرانسه شنیدم که می گویند " عمر خیام ادیب " چنین گفت ... و این از افتخارات ایران پر افتخار ماست
ایشان گفتند اگر امروز سرمان بلند است و میگوییم فرهنگ و تمدن ایرانی ، این فرهنگ و تمدن حرف به حرف و خط به خط نوشته و فراهم شده و خون دلها خورده شد تا به یک دیوان و یک کتاب تبدیل گشت و خوشنویسی شد و .... و مجموع اینها یک منظومه پر افتخاری شد ه که امروز هر کجا می نشینیم ، میگوییم ایران ، فرهنگ و تمدن ایرانی
وی بیان داشت : اگر در بخش سینما نگاه کنیم می بینیم که در دنیا در طول یکسال بیش از 6000 فیلم تولید می شود که در این بین ، 100 فیلم ایرانی دیده می شود که تمام این صد فیلم ایرانی هزینه یک فیلم هالیودی نیست و دلیل این افتخار فقط پشتوانه سینمای ایران می باشد که شعر و ادب ، خیام ، حافظ ، سعدی ، خط و خوشنویسی است
ایشان بیان داشتند در چین و ایران فقط خوشنویسی جزو هنر محسوب می شود و در کشور های دیگر اینگونه نیست زیرا در این فرهنگ و تمدن خواندن و نوشتن کتاب، یک ارزش والاست و هنرمندان ما در این هزاران سال انچه را که داشتند در اختیار کتاب
، هنر کتاب و کتابت قرار دادند و این نشان می دهد که مردم ما برای دانش و دانایی چقدر ارزش قائلند و فردوسی بزرگ بیخود در 1000 سال پیش نگفته که دانایی توانایی می آورد
ایشان گفتند : در جمع سایر هنرمندان رشته های دیگر برایم خیلی سخت میگذرد ، زیرا خیلی سال در بین خوشنویسان بودم و اخلاقی که در جامعه خویسان شکل گرفته است قابل ستایش است .
دکتر ایوبی در رابطه با استاد محمد حیدری فرمودند : در بین این اساتید با اخلاق و هنرمند ، استاد محمد حیدری یک ویژگیهای استثنایی دارد و فرمودند: حدود6 سال است افتخار همراهی با این استاد برجسته را دارم و در این همه سال یکبار از ایشان کلمه "من " نشنیدم همش به فکر دیگران بود و همیشه گفت استاد امیر خانی ، استاد کابلی عزیز ، من هر چه در آداب متعلمین که جزو فرهنگ ما ایرانیها است و خوانده ام در شخصیت این استاد دیدم ، هیچگاه نشنیدم بگوید آقای کابلی و فقط می گفتند استاد کابلی
و گفتند : تلاشهای فراوان و خستگی ناپذیراستاد حیدری در موسسه اکو برای معرفی هنر ایران و خط ایران در کشور های مختلف قابل ستایش است .
ایشان فرمودند : به خاطر وجود چنین اساتید و بزرگانی است که ما در دنیا می توانیم سرمان را بلند کنیم و با افتخار بگوییم من ایرانیم
در پایان با این جمله سخنان خود را به پایان رسانیدند :
عمر این بزرگان دراز ، ان شاء الله باشند و بیافرینند که هنرمندان همکاران خداوند هستند زیرا می آفرینند و خلاقند
.......
.......
استاد دکتر میرجلال الدّین کزّازی
استاد دکتر میرجلال الدّین کزّازی چهره ماندگار ادب و فرهنگ ایران که نویسنده دیباچه این کتاب نیز بوده سخنران بعدی این مراسم بود که با بیان فوق العاده زیبا و فاخر خود حالی عجیب و افتخار آمیز به کلیه حضار داد به نوعی که بنده ای که گزارش این سخنرانی را می نویسم هنوز مست از آن می نابم و شما گرامیان را دعوت می کنم که متن کامل سخنرانی این استاد بزرگ را حتما مطالعه بفرمایید بدون هیچگونه دخل و تصرقی در آن تقدیم میگردد:
به نام خداوند جان و خرد
با درودی گرم از بن جان و دندان به یکایک شمایان ، هنرمندان ، هنر دوستان ، هنر آفرینان ، برای من مایه نازانی و شادانی است که امروز این بخت را یافته ام که در بزم هنر باشم به ویژه یکی از نغزترین ، نابترین و کهنترین هنرهای ایرانی که هنر خوشنویسی است ، پیشینه این هنر بسیار دیرینه است
یکی از بزرگترین خوشنویسان در همان هنگام ، نگارگران کهن ایرانی ، دین آوری است که همه شما او را می شناسید ، مانی ، مانی تنها دین آوری بود که هنر خوشنویسی را پدیده شگفت انگیز و ورجاوند آیین خویش می شمرد ، او خود را پیامبر دیناور می نامید زیرا هم او و هم شاگردانش در خوشنویسی شاهکارهایی را می آفریدند که دیگران از پدید آوردن همانند انها در می مانند و هر روز این هنر با فرهنگ ایران زمین پیوندی تنگ و دیرینه دارد ، از سوی دیگربا هنری که پیشینه آن بسیار دورتر از هنر خوشنویسی است با سرود و صرواد و سخن ، ایران ما در درازنای تاریخ خویش همواره سرزمین سپند سخن بوده است ما سر بر می افرازیم و می نازیم که نخستین سروده آئینی جهان در ایران زمین پدید آمده است " گاهان زرتشت "
سومین هنری که خواستگاه آن ایران است "خنیا " است جادوی زیر و بم ، بیهورده نیست که این سه هنر آشکارا یا در نهان پیوندی تنگ و ساختاری با هم دارند ، خوشنویسی بی بهره از ادب به ویژه سخن پارسی مایه و پایه ای نمی تواند داشت ، بستر و خاستگاه خوشنویسی بیتها و سروده هایی است بلند و ارجمند که سخنوران ایرانی پدید آورده اند ، پیوند سروده با خنیا آشکار است ، سروده به ناچار می باید آهنگین باشد و گرنه سروده نیست اما شاید بینگارید که خوشنویسی چه پیوندی می تواند داشت با خنیا ؟ پیوند خوشنویسی با خنیا با موسیقی پیوندی نهانی است ، خوشنویسی به گونه ای آهنگساز است ،خنیایی است ، اما آنچه خنیایان در آوا پدید می آورند ، خوشنویس بر کاغذ می آفریند ، زیبایی خوشنویسی در هماهنگی است در پیوندهایی شِگرف و شِگفت که پیچها ، خَم ها ، گسترش ها ، فشردگیها با یکدیگر دارند ، هر نوشته خوش از دیدی ، ساخته خنیایی است در پیوندی تنگ که پاره های آن با یکدیگر دارند ، گونه ای آهنگ خاموش است ، آهنگی که می بایدش دید ، شنیدنی نیست ، چرا سرزمین ما سرزمین سپند این سه هنر شگرف والاست ؟ چرا ما نه تنها بنیاد گزاران این سه هنریم ، بزرگترین نمایندگان این سه هنر را نیز به جهان ارزانی داشته ایم .
داستان خنیا داستان تلخی است اندکی دیگرگون است ، این هنر روزگارانی به افت ، به خاموشی به پژمردگی دچار شد اما خوشنویسی صرواد و سخن همچنان شکفته مانده اند ، من چند هفته پیش در همین تالار که از کتابی در پیوند با خنیا با هنر ساز سازی رونمایی می شد اندکی در رابطه با پیشینه خنیا در ایران زمین سخن گفتم ، یک نمونه ، یک برهان در آنجا آوردم ، برهانی بهینه ، گمان زدای ، بی چند و چون ، آنهم این بود که چند سال پیش کاشی ای در چغار زنبیل پیدا شد که باز می گشت به هزاره چهارم پیش از میلاد ، بر این کاشی گروهی هم نواز نقش گرفته اند ، کسانی که سازی را می نوازند ، پاره ای از این سازها هنوز آشنای ماست ، دو ساز نا شناخته است ، خواننده ای در گوشه ای نشسته است و گرم خواندن است به شیوه خوانندگان کهن و نوبی خوانان کنونی دو دست خود را در نزدیکی دو گوش نهاده است ، خنیا در سرزمینی می باید سالها شکفته ، پایدار ، ورزیده باشد ، تا به همنوازی برسد ، امروز ما در بزمی هنباز و دمسازیم که به پاس خوشنویسی و سرود و سخن ، سامان داده شده است ، از خنیا هم نمود و نشانی خواهد بود چارانه های خیام ، یکی از مردان شگرف ادب ، از دیدی شگرفترین سخنوری بی همانند ، در سراسر جهان ، بی همانندی خیام در این نیست که چارانه هایی سخته ، ستوار ، شورانگیز ، دلاویز، آکنده از اندیشه های بند سروده است شگفتی خیام در این است که اندک او ، بسیار کسان را به شگفتی و شیفتگی در انداخته است .
خیام ، سخنوری است که با چند چارانه نه تنها در ایران ، در پهنه گیتی آوازه ای بلند یافته است ، بی هیچ گمان و گزافه ، خیام نامورترین سخنور ایرانی است در جهان ، شما به هر کدام از شهرهای بزرگ جهان بروید ، نام خیام را بر سر در بسیاری از جاهایی که با سروده های خیام در پیوندند ، نگاشته می بینید ، نه نامی از فردوسی است نه از سعدی نه از حافط ، نه از مولانا، نزد توده های مردم ، فرهیختگان ، ادب دانان ، دانش آموختگان ، این بزرگان را می شناسند و می ستایند ، اما سخن من از مردمان این کشورهاست ، آنان خیام را می شناسند اگر هیچ سخنور دیگر ایرانی را نشناخته باشند ، بسیاری از سروده هایی که ما امروز از خیام می دانیم به راستی سروده او نیست ، چارانه هایی که به گمان بسیار، از آن خیام می تواند بود ، به سی چارانه نمی رسد آنها که در سرچشمه ها و آبشخورهای کهن به نام این سخنور و دانشمند بزرگ ایرانی آورده شده است ، این چارانه ها خیامی است از خیام نیست ، به شیوه خیام ، در پیکره و پیام هر دو در پیوسته امده است ، چرا این چارانه ها را ، هر چارانه ای نغز ، دلپذیر ، استوار به خیام باز خوانده اند ، چون خیام برترین چهره است در چارانه سرایی ، نام خیام با این گونه و کالبد و سخن پارسی پیوندی تنگ و پایدار یافته است ، هر کس چارانه ای را می شنوده است یا در دفتری نمی خوانده است ، نمی دانسته سراینده آن کیست ؟ آن را به خیام باز می خوانده است ، کدامین هنرمند را می شناسید که با این آفریده های اندک آوازه ای چنین بلند و بی مانند یافته باشد ، شگفتی بزرگ در خیام از دید من این ویژگی اوست ، اندکی که هنگامه ها آفریده است .
از سوی دیگر چارانه های خیام ، گویا نخست بار است با یکی از دلاویزترین دبیره های ایرانی خوش نوشته می شود ، دبیره شکسته ، پراکنده این چارانه ها به این شیوه پیشتر نوشته شده است ، اما در دیوانی ، گویا نخست بار است که این چارانه ها شکسته نگاشته می آید ، به خامه خرم خوشنویسی توانا که همه شما با آفریده های او آشنایید ، این پیوند بی هیچ گمان پیوندی است خجسته ، اگر بگوییم نغزترین گونه خوشنویسی شکسته است ، سخنی به گزاف نگفته ایم ، زیبا ترین ، پدیده ، زیبا ، آن است که ، تیز نیست ، گوشه های سخت ندارد ، خمیده است ، پیچشهای نغز ، نرم ، زیباترینند ، نمونه های فراوان از این خمشهای خرم و خجسته در زمینه های گوناگون ، در آفریده های بسیار می توان آورد ، دبیره شکسته آکنده از این خمشها و چرخشها و پیچشها است از این روی با هنر شگرف و بی مانند ایرانی ، با زیبایی شناسی نغز و نازک ایرانیان ، بیش از دبیره های دیگر در پیوند است ، به همان سان دل انگیز و زیبا در این شیوه نوشتن هم ، کاری است بارها دشوارتر و باریک تر ، من به فراخی می توانم در باره خیام ، با دامنه ای تنگ تر ، در باره خوشنویسی با شما سخن بگویم ، اما به همین اندک بسنده می کنم ، آنچه بر من بایسته است و اگر بر زبان نیاورم خود را نخواهم بخشود ، آن است که ، می سزدم از کسی که زمینه پیدایی این شاهکار را در خوشنویسی و دفتر های آراسته فراهم آورده است یاد کنم از جوانی برومند ، بالا بلند ، ... استوار به هنر ایرانی ، از سویی دیگر با فراخ نگری ، گشاده دستی ، پیگیری و تلاش بسیار ، زمینه را فراهم آورده است ، یکی از" لران " که از ناب ترین و نژاده ترین تیره های ایرانیانند ، بارها گفته ام ، شاهنامه در خراسان پدید آمد ، اما امروز سرزمین شاهنامه لرستان است ، شاهنامه ، نامه فرهنگ و منش ایرانی است ، چیستی ایرانی از آن بر می تراود ، بر آن بنیاد گرفته است ، کسی که شاهنامه را گرامی می دارد ، ایرانی ناب است .
ایرانی ناب ، راستین ، سرشتین ، خواه ناخواه ، شیفته زیباییست ، دلبسته هنر است ، در این روزگارکه بسیار کسان در پی اندوختن سیم و زرند ، اگر جوانی برخیزد خواسته و دارایی و سرمایه خود را در کار زیبایی و هنر کند ، کاری کرده است که در بازو و توان هر کس نیست ، خواست من این جوان برومند است آقای یار احمدی
اگر تلاش او نمی بود شاید این دفتر سرود و خوشنویسی ، هرگز پدید نمی آمد ، او بر آن سر است که به کاری سترگ تر ، ستوده تر دست بیازد ، می خواهد شاهنامه را هم خوش بنویساند و آراسته به نگاره های زیبا ، به شیوه ای که این نامه ی نامی گرامی را می سزد ، به چاپ برساند ، ایدون باد .
امیدوارم در آینده ای نزدیک بزمی دیگر بیاراییم ، رونمایی از شاهنامه خوش نوشته را
.......
پس از سخنرانی جناب استاد کزازی نوبت رسید به دو نوازی استاد هادی منتظری " کمانچه " و آقای زکریا یوسفی " ساز کوبه ای " که با اجرای فوق العاده و بی نظیر خود بر عظمت این مراسم افزودند .
.......
پرفسور افتخار حسین عارف
پرفسور افتخار حسین عارف رئیس موسسه فرهنگی اکو از کشور پاکستان نیز دیگرسخنران این مراسم بود. وی درسخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضورش در محضر اساتید و بزرگان در این مراسم اظهار داشت:خیام محبوب ترین شاعرایرانی در دنیا است که بعد از کتب مقدس اشعار وی ترجمه و در بالاترین تیراژ دردنیا به چاپ رسیده است .
حسین عارف با بیان اینکه مردم دنیا بیشتر با رایانه سرکار دارند و این باعث شده که خوشنویسی در کشورهایی چون پاکستان ،افغانستان و کشورهای عربی رو به زوال برود گفت : باعث خوشحالی است که این هنر درایران نه تنها رو به زوال نرفته بلکه درحال پیشرفت است و هنرمندان ایران در این هنر فعال هستند. .
..........
استاد محمود یزدانی
جناب استاد محمود یزدانی در ادامه این مراسم پس بیانات خود در ادامه با تقدیم یک دو بیتی از خود در وصف جناب استاد کابلی از این بزرگمرد عرصه هنر کشور دعوت کردند تا با حضور خود در جایگاه عموم علاقمندان را با بیاناتشان بهره مند گردانند و آن دو بیتی :
شاید آید به جهان چون تو مسیحا نفسی
قلم و دست چو دست و قلمت نیز بسی
لیک در ذوق و کلام و روش و خوی و منش
به غبار قلمت هم نرسد دست کسی
........
استاد یدالله کابلی خوانساری
استاد یدالله کابلی خوانساری هنرمند صاحب نام و چهره ماندگار خوشنویسی کشور از دیگر سخنران این مراسم سخنان خود را اینگونه آغاز کردند :
منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن
منم که دیده نیالوده ام به بد دیدن
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن
به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات؟
بخواست جام می و گفت: عیب پوشیدن
مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست
به دست مردم چشم از رخ تو گل چیدن
به می پرستی از آن نقش خود زدم بر آب
که تا خراب کنم نقش خود پرستیدن
ایشان ضمن تشکر از حضور استادان و هنرمندان در این مراسم فرمودند که علت اصلی که باعث جمع شدن همه دوستان در این مراسم است هنر است و لازم می بینم یک تعریفی را ابتدا از هنر بیان کنم :
هنر ژرف ترین و عمیق ترین گفتگوی انسان های صاحب دل دنیا با زندگی و هستی است و هنر بدون خط و مرز جغرافیایی در هر گوشه از عالم بی انکه به زبان یا ترجمه ای دربیاید ، برای همه مردم عالم گرامی داشته می شود و زبانی آشناست
ایشان فرمودند : آشنایی با استاد محمد حیدری را در حدود 40 سال پیش که جهت آموزش به صورت مکاتبه ای در ابتدا و بعد حضوری به محضر ایشان رسیده بودند دانستند و این را بزرگترین شانس زندگی خود عنوان داشتند .
ایشان اضافه فرمودند که : این شانس نه از باب استاد و شاگردی می باشد ، بلکه خداوند کسی را در کنار من قرار داد که همه جان من در او تعریف شود و به ثمر بنشیند و امروز از این اتفاق بسیار بسیار خوشحالم
استاد کابلی فرمودند : این کتاب با نام چارانه های خیام توسط جناب استاد کزازی نام گذاری شده " در حالی که ما سالها با نام رباعیات خیام مطرح می کردیم " ، یک نگاه رمز آمیز و یک کشف و شهودی است در عالم معنی " چارانه های خیام " که از این بابت از این استاد ادب و معرفت تقدیر و تشکر کردند
ایشان به همت آقای علیرضا یار احمدی به خاطر چاپ این کتاب ، یک تبریک ویژه گفتند و فرمودند ایشان یک تنه کار یک دولت را کرده اند
استادکابلی در رابطه با زندگی استاد محمد حیدری و رمز ماندگاری هنرشان فرمودند : در این چهل ساله که بنده ایشان را می شناسم همواره ایشان بر دو بال همسو حرکت کرده اند ، کوشش و تلاش برای تربیت شاگرد و یک سو برای توسعه و ترویج خط شکسته
وی درادامه افزود : درهر گوشه از جهان هنر خوشنویسی را می شناسند و درهر موزه ای از دنیا ویترینی از هنر خوشنویسی وجود دارد.هنرخوشنویسی ازسال ١٣٣٠ پا گرفته و استادان خوشنویسی این هنررا سرپا نگاه داشتند و انجمن خوشنویسان الگو های ارزشمندی برای نسل جدید از خط نستعلیق و شکسته به وجود آورده است و استاد حیدری دراین زمینه کمکی زیاد برای پاگرفتن خط شکسته انجام داده اند .
این چهره ماندگار خوشنویسی کشور در پایان فرمودند : دنیا به سمت و سوی نو شدن و تازه شدن پیش میرود و دنبال نگاهی است که در تمام زمینه های هنری مورد توجه است و جوانانی که با این ارتباطات رسانه ای و فضاهای ارتباط جهانی تشنه نوجویی و نوگرایی هستند
خط چه نستعلیق و چه شکسته اگر به شیوه قدیم و یا جدید نگارش می شود تفاوتی ندارد ما همه دنبال این هستیم که بتوانیم میراث دار گذشتگان باشیم ، بگذاریم جوانان ما آزاد باشند و هر طوری که دلشان می خواهد انتخاب کنند و این تنها حرفی است که من امروز می خواستم بزنم و امروز نگاه ما به خط شکسته : یک خط روان ، یک خط رها، یک خط شیدا می باشد زیرا عبدالمجید طالقانی به قدری زیبایی در این خط ایجاد کرده که تمام شکسته نویس های طول تاریخ سر بر بندگی آستان بی چون او گذاشته اند ، البته مبدا خط شکسته ممکن است که شفیعا باشد ولی کسی که توانسته جهان زیبایی را در این مجموعه فراهم بکند درویش عبدالمجید طالقانی بوده و در سالهایی بعد پل ارتباطی نسل گذشته و نسل جدید سید گلستانه بوده که هر دو و تمام کسانی که در این بین در نگهداری این خط کوشش کرده اند نقش بسیار عمده ای داشته اند و ما که به هر حال میراث دار این هنر غنی هستیم امیدواریم در برنامه هایی که پیش روی انجمن خوشنویسان است بتوانیم در برابر همه کسانی که دلبسته آموزش این هنر هستند ان شاءالله معلمینی خدمتگزار و خادمینی صدیق باشیم .
........
در ادامه حضار از کنسرت گروه «ضرب آوا» دقایقی را بهره مند گردیدند که اعضای این گروه شامل :
یاسر بیات : سرپرست گروه ، آهنگساز و نوازنده کمانچه
آقای رهام خورشید وند : خواننده ، آقای رضا اسدی : تار ، آقای سپهر سراجی : بم ، آقای محسن میرزایی : سنتور ، آقای مجید علیزاده : تنبک ،آقای افسین هنرپرور ، دف و دایره
........
استاد محمود یزدانی
در ادامه جناب استاد یزدانی با دو چارانه از طرف شاگردان جناب استاد محمد حیدری از ایشان دعوت کردند تا با حضور در جایگاه با بیانات ارزشمند خود حضار را مستفیض گردانند :
دور از تو دلم از همه جا میگیرد
اوای سکوت واژه را می گیرد
آید به تماشای گل روی شما
وقتی که خدا دلش ز ما می گیرد
........
با آمدنت دلم فرو می ریزد
از شوق شما از همه می پرهیزد
از خضر کف پای تو گل کرده مسیح
وز نوح سر زلف تو یوسف خیزد
........
استاد محمدحیدری
استاد محمدحیدری خوشنویس کتاب " چارانه های بهارانه خیام " و عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران آخرین سخنران این برنامه بودند که با شعر زیر سخنان خود را آغاز نمودند :
من بی می ناب زیستن نتوانم
بی باده کشید بار تن نتوانم
من بنده آن دمم که ساقی گوید
یک جام دگر بگیر و من نتوانم
این استاد والا مقام ضمن سلام و عرض خیر مقدم خدمت همه استادان حاضر و هنرمندان گرامی فرمودند این مراسم برای بنده تعیین کننده روابط نیست و همانقدر که احترام برای استادان حاضر در این مراسم قائلم همان مقدار نیز برای استادان غایب احترام قائلم .
ایشان فرمودند بنده سخنرانی نمی کنم فقط گزارشی را تقدیم می کنم در چند بخش :
یک چند به کودکی به استاد شدیم
یک چند به استادی خود شاد شدیم
193 روز پیش بیست مهر ماه 1394 روز دوشنبه در همین سالن همایش بسیار باشکوه و بی نظیری برگزار شد همایش رونمایی از کتاب سماع در سماع مجموعه آثار بی نظیر حضرت استاد کابلی و نمی خواهم توضیحی دهم زیرا همه بودید و دیدید چه اتفاقی افتاد
در آن روز به من 5 دقیقه فرصت دادند تا در رابطه با استاد کابلی صحبت کنم ، امروز نیز که در خدمتتان هستم قصدم این نیست که در مورد خودم صحبت کنم ، البته گزارشی کوتاه از روند این چارانه ها را عرض خواهم کرد ولی می خواهم این را بگویم همانطور که جناب دکتر ایوبی اشاره فرمودند در اینجایی که کسی روبروی شما ایستاده « منی » وجود ندارد پرتو کوچک و کم سویی است از خورشید وجود استاد کابلی اگر قابل باشم
خود استاد نحوه ارتباط بنده را با ایشان فرمودند که البته یک جایش را هنوز هم در جریان نباشند و آن اینست که آن زمان که بنده به صورت مکاتبه ای با ایشان کار میکردم پیام دادند که بهتر است که شما بیایید تهران و از کلاس حضوری استفاده نمایید من سرباز بودم به شوق این حضور و این دیدار و این بهره مندی از کلاس جناب استاد کابلی ، سربازی را رها کرده و آمدم تهران در محضر استاد و شاید دوستان نزدیک من بدانند که من همیشه اول وقت سر کلاس حاضر بودم و آخر از همه همراه با استاد از کلاس خارج می شدم
آن روز در روز رونمایی از کتاب استاد کابلی عرض کردم که امروز روز رونمایی از یک کتاب نیست بلکه رونمایی از چهل سال درک بیشتر ، خدمت صادقانه و همت و تلاش در جهت احیای یک هنر کاملا ایرانی است که برای نزدیک به یک قرن فراموش شده بود ، امروز هم همین است امروز هم روز رونمایی از سی و چند سال شاگردی صادقانه و وفادارانه است اگر حضرت استاد کابلی این را قبول بفرمایند و تایید نمایند
این استاد اخلاق و هنر خطاب به استاد یزدانی " مجری برنامه فرموند : من واقعا نمیدانم ، شما که با آن بیان و زبان ، خودتان را عاجز می دانید از توصیف استاد کابلی چطور این را به من می سپارید ، من در رابطه با استاد کابلی چه می توانم بگویم که حق مطلب ادا شود ؟ من فقط این را می توانم بگویم که ایشان ، استادی ، پدری و برادری را در حق من تمام کردند .
این عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران در ادامه فرمودند : در واقع در شهرستانی کوچک به دنیا آمدم و در آنجا بزرگ شدم و شاید در واقع تا آن موقع که آمدم تهران با زندگی شهری آشنا نبودم و شاید خیلی چیزها برای من جذابیت و تازگی داشت ولی یک نکته ای را عرض می کنم که هرگز به جز دست پدر و مادرم دست کسی را نبوسیده ام مگر دست استاد ، یعنی هم دست استاد کابلی و هم دست هر استادی که به من چیزی آموخت و این را جزو افتخاراتم می دانم
الان هم که به قول دوست نازنینم جناب قنبری که ای کاش اینجا بودند و از بیاناتشان بهره مند میشدیم که فرمودند : موی سپید پرچم تسلیم بر کشید
، الان هم که موی سپید که پرچم تسلیم برکشیده باز هم دست استادم را می بوسم و باز هم به این بوسیدن دستشان افتخار می کنم
اما در مورد چارانه ها :
از خیلی سالها پیش من با اشعار و تفکر خیام زندگی کردم اگر چه خیلی اهل شعر نیستم و خیلی اهل تجزیه و تحلیل تفکر خیام و یا هر بزرگ دیگری نبوده و نیستم ولی در حد بضاعت اندک خودم با شعر خیام مانوس بودم ولی همیشه یک جور قرابت احساس میکردم :
تا کی غم آن خورم که دارم یا نه ؟
وین عمر به خوش دلی گذارم یا نه ؟
پر کن قدح باده که معلومم نیست
کین دم که فرو برم برآرم یا نه ؟
من با این تفکر زندگی کرده ام و جام هایی که پی در پی از خمخانه هنر استاد کابلی نوشیده ام مرا کفایت کرده و با آن زندگی کرده ام و همیشه در ذهنم بود که چارانه های خیام را خوشنویسی کنم ، چند بار این کار را انجام دادم در حد ده یا بیست رباعی و راضیم نکرد و آنها را پاره کردم ، سال 88 بود که فکر کردم اگر اینگونه ادامه دهم هیچگاه خیامی کتابت نمی کنم تصمیم گرفتم یکبار تا پایان را کتابت کنم و در انتها بازنگری کنم و اگر جایی نیاز به تصحیح داشت اعمال کنم و همین کار را کردم و چهار الی پنج سال این کتاب در گنجه کتابهای من ماند تا بخت چاپ و انتشارش به دست جوان با همت و نازنین لرستانی آقای علیرضا خان یار احمدی باز شد ، ایشان با همتی واقعا توصیف ناپذیر پی گرفت کارهای ماقبل چاپ و بعد از آن را
تمام تلاش و همتش را مصروف چاپ .و انتشار این کتاب کرد و دلم می خواست خودش اینقدر محجوب نبود و می آمد و توضیح میداد شرح این روند را
به هر حال این کار مربوط به 7 سال پیش است و جاهایی تغییر کرده و بازنویسی شده و نیازمند نظر و نقد همه شما بزرگواران است و بنده هم یکی از خصوصیت هایم نقد پذیری است و خوشحال می شوم کسی با راهنمایی خود مرا یاری کند به من لطف کرده است ، ان شاء الله آن بخشی که مربوط به آقای یار احمدی است و تلاشی که برای چاپ و انتشارش کرده اند مورد توجه شما قرار بگیرد و نقصهایی که در کار بنده است با هدایت و راهنمایی استادان برای کارهای بعدی بر طرف می شود .
و یک بخشی هم می باید از برخی اشخاص تشکر و قدردانی کنم :
اولین کسی که باید از همراهیها ، همدلیهایش تشکر کنم همسر هنرمندم خانم حسینی است و صبوری و شکیبایی فرزندانم علیرضا و نگار است و شاید برخی از شبهایی که مرا ببینند خوابیده اند به هر حال حوصله و صبوری کرده اتند تا من بتوانم به کار خوشنویسی بپردازم
هیچ طور نمی توانم از استاد کابلی سپاسگزاری کنم ، فکر می کنم هر کاری کنم ، هیچ کاری نکردم ، فقط تنها کاری که می توانم بکنم این است که دعا کنم تا همیشه ای که هستم و نیستم سایه ایشان مستدام باشد .
از جناب آقای دکتر کزازی که در ارتباط با چارانه های خیام که به قلم فاخر و خجسته ایشان آبرو و اعتبار پیدا کرد صمیمانه سپاسگزارم
دوست داشتم جناب دکتر ایوبی تشریف داشتند و در حضورشان عرض میکردم ، من جاهای زیادی کار اداری داشتم ولی شیرینی و لذت در واقع آن چیزی که می شود به آن گفت کار اداری کردن با شوق و میل را در این شش و هفت سالی که در موسسه فرهنگی اکو در بنیاد شمس تبریزی و الان در مدرسه عالی سینمای ایران با ایشان همکار بودم تجربه کردم . از ایشان ممنون و سپاسگزارم
از جناب آقای مراد خانی هم سپاسگزارم و آشنایی بنده با ایشان برمیگردد به دوران سربازی و تا کنون نیز ادامه دارد
از جناب سجادی تشکر می کنم و معاون محترم ایشان جناب خاکباز که بسیار زحمت کشیدند و خیلی برنامه هایشان را کنسل کردند تا این برنامه با فراغ بال که تا هر زمانی ادامه داشت دغدغه ای ایجاد نشود و از مجموعه فرهنگسرای نیاوران تشکر می کنم
اما آقای یار احمدی که دلم می خواهد جانانه تشویقش کنید ، او در سنی است که می توانست با اندوخته مالی خود هر فعالیت دیگری را انجام دهد الا چاپ و انتشار کتاب آنهم با این همه مشکلات چاپ و انتشار آن کتاب و عرضه آن . باز از ایشان سپاسگزارم
از نازنین دوست داشتنیم جناب آقای کرامتی که همراه همیشه آقای یاراحمدی بوده و بسیاری از کارهایی را که بنده می باید انجام دهم ایشان زحمتش را بر عهده گرفته و از ایشان سپاسگزارم و سپاسگزار تک تک همه شما عزیزان هستم .
در همان برنامه رونمایی استاد سال گذشته عرض کردم که در این رهگذر و در این سالها شاید که در کنار توفیقاتی که بوده و محبتهایی که بوده و در کنار مهرورزیهایی که بوده ، کم لطفی و بی مهریهایی هم شده و من در آن مراسم گفتیم که شعار ما همان شعر فریدون مشیری است که یک بیت آن را تکرار می کنم که :
اگر تیغ ببارند جز از مهر نگوییم
وگر تلخ بگویند سخن از شکر آریم
بنده در سایه حضرت استاد به همین روشی که تا کنون ادامه دادم ادامه خواهم داد .
و با چند شعر از مرحوم کاشانی به سخنان خود پایان دادند :
پنجره را گشوده ام رو به هوای زندگی
چند غزل سروده ام باز برای زندگی
چشم دلم پر از افق گشته و همچنان رسد
از همه جا به گوش من باز صدای زندگی
منتظر سپیده ام ، خواب خوش پریده ام
تا برسد پرستویی ، خواب پرنده دیده ام
گر چه خزان نمی دهد مهلت سبز گفت وگو
باد اگرچه می کند چهره باغ زیر و رو
عشق ولی نمی دهد مهلت جاودان به او
مشق بهار می کند این دل پر ز آرزو
........
پس از صحبت های استاد محمدحیدری ، آیین رونمایی از کتاب چارانه های خیام با حضور اساتید و میهمانان برجسته ای همچون غلامحسین امیرخانی ، یدالله کابلی ، نصرالله افجه ای ، پرفسور افتخار حسین عارف، میرجلال الدّین کزّازی ، علی مرادخانی و حجت الله ایوبی ، جواد بختیاری ، امیر احمد فلسفی ، سیده صغری حسینی برگزار شد.
گفتنی است در کتاب چارانه های خیام که به خط استاد محمد حیدری به رشته تحریر درآمده است به پنج زبان ،فارسی ،عربی ، انگلیسی ،فرانسه و آلمانی در قطع رحلی سلطانی در چاپی نفیس و قابل توجه ارائه شده است.
........
سایت آثار هنرمندان ایران " عزیزی هنر " نیز به نوبه خود این فعالیت ارزشمند را قدر دانسته و ضمن تبریک به تمامی دست اندرکاران این رویدار بزرگ فرهنگی هنری بالاخص جناب استاد محمد حیدری و هنرمند گرامی آقای علیرضا یار احمدی و مجموعه فرهنگسرای نیاوران ، نهایت تقدیر و تشکر ویژه را می نماید .
ارادتمند جامعه فرهیخته هنری
علیرضا عزیزی 14 / 2 / 1395
........
........
به علت زیاد بودن تصاویر این مراسم ، تصاویر در دو بخش تقدیم وجود نازنینان و همراهان گرامی این سایت می شود
........
جهت مشاهده بخش اول تصاویر این مراسم با کیفیت بالا روی تصویر زیر کلیک نمایید
........
........
........
جهت مشاهده بخش دوم تصاویر این مراسم با کیفیت بالا روی تصویر زیر کلیک نمایید
........
........
......
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمایید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید